Dressyrträning med W
Påväg till stallet fick jag den goda nyheten av Olivia att jag skulle spendera kvällens dressyrträningen uppe på Wonders rygg.
 
Enligt schemat var det förvänd galopp som skulle jobbas med vilket det också gjordes. Började med att värma upp oss själva innan vi travade fram hästarna med hjälp av lite volter och halv igenom. Wonder kändes jätte fin och började jobba på en gång. Sedan började vi med galopparbetet. En stor volt vid ena kortsidan i galopp och sedan ett avbrott vid mitten av långsidan för att rida en liten båge längs andra kortsidan där hästarna var en aningen utåtställda. Jag hade Wonder med mig från start och han gjorde precis som jag sa, galoppfattningarna satt perfekta och det var jätte roligt att sitta där uppe på hans rygg. 
 
Sedan började vi med den förvända galoppen på den kortsida där vi tidigare travat. I vänstervarv gick det jätte bra att fatta fel galopp och hålla den längst hela kortsidan och framåt långsidan men i högervarv var det desto svårare. Fattade han väl fel galopp rättade han sig själv efter halva så det blev lättare för han själv. Att galoppera i förvändgalopp (högergalopp i vänstervarv och tvärtom) är jätte jobbigt för hästarna och därför gör man det bara ett fåtal gånger så att hästarna inte blir allt för trötta och börjar bråka.
 
Marie tyckte i alla fall att det såg jätte bra ut, det enda hon hade att påpeka var mina knän under de två första varven som var lite spända men som blev mycket bättre sedan. Tyckte själv att min sits under träningen var väldigt fin och händerna var i rätt position och min blick blir bara bättre och bättre!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress