Banhoppning med Lasse
Den här hoppträningen till ära var det egentligen tänkt att jag skulle rida Aleks men då han lyckats bli skadad fick jag sitta upp på Lasses rygg. Något jag inte direkt såg fram emot vid träningens start. Dock så gick det helt över förväntan och när jag kom på hur jag skulle göra gick det faktiskt väldigt bra. Vi började med att värma upp på ett räcke snett igenom. Första gången vi kom på det hamnade han i lite framvikt (han typ lutade framåt och nedåt) så Marie gav mig tipset att ha lite höjd hand just innan hindret så nästa gång vi kom gick det mycket bättre. Efter det hoppade vi snett igenom samma hinder igen och sedan red vi som en volt tillbaka och hoppade en oxer snett igenom och upp i banan igenom. Hade man sedan fortsatt att rulla på på räcket igen hade det blivit en åtta med det gjorde vi inte. 
 
När vi hoppat detta som uppvärmning var det dags att börja hoppa banan. Hinder nummer ett var oxer snett igenom och hinder nummer två var som en båge till vänster där ytterligare en oxer stod, direkt när man landat där var det dags att göra en snäv vänster sväng och hoppa räcket snett igenom. Sedan följa kortsidan en bit och upp efter långsidan och hoppa ett räcke sedan fem galoppsprång till en trippelbarr för att sedan avsluta med ett räcke längst kortsidan. Första rundan som var lite lägre blev lite hastig eller hur jag ska förklara det. Han tyckte det var väldigt kul och jag fokuserade mycket på att hålla upp huvudet på honom innan hindrena och jag borde egentligen ha tagit mer halvhalter för trots att jag höll upp huvudet på honom blev han ändå framtung.
 
Han var väldigt tung i handen så den sista rundan när det var högre var faktiskt nästan perfekt. Eller ja, ingenting är ju perfekt men den var väldigt bra. Jag höll ihop honom med hjälp av halvhalter, höll upp huvudet på honom för att språnget skulle bli så bra som möjligt samtidigt som jag hade en bra galopp mellan hindrena. Han flöt kanske ut lite mellan räcket och trippelbarren längst långsidan men tror det var för att han tvekade lite då det var högre men jag styrde tillbaka och red på lite och han hoppade hur bra som helst. 
 
Är faktiskt väldigt nöjd över träningen, trots att jag fick rida Lasse som inte är min absoluta favorit. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress