Long time no see
I går på dressyrträningen skulle jag egentligen rida Vampiro men eftersom att Star inte hade gått något fick jag rida honom istället. Jag kan från början säga att han var en aningen mer samarbetsvillig första gången jag red honom jämfört med nu. 
 
Vi började med att i skritt jobba med tio meters volter i varje hörn, där fick jag tänka mycket på mina händer som jag tog tillbaka och hade väldigt låga. Detta var faktiskt något som Paulina pekade på genomgående genom hela passet, ajabaja Carro. Men det blir lätt så att när han drar upp huvudet och stretar emot drar jag istället ned händerna för det känns som att jag har mer kontroll där. Stundtals slappnade han faktiskt av lite grann. Vi fortsatte sedan på samma sätt i traven och sedan jobbade vi även på stora volterna. Galoppen kändes inte alls bra, när han väl arbetade någorlunda rätt gick det kanske lite väl fort. Men, men, han är väldigt omusklad, har ingen som helst överlinje halsen, sedan skyller jag på att det var en månad sedan jag red honom sist. 
 
Efter själva uppvärmingen jobbade vi med en travdel från programmet LB:2an. Tio meters volt, upp efter långsidan, sedan halvbåge till medellinjen och ned till andra delen av banan, halv båge ut till spåret sedan upp efetr långsidan, tio meters volt och sedan vänd rätt upp och börja om med övningen igen. Där tycker jag ändå att det gick bra, vissa delar av övningen i alla fall, det blev dock väldigt lätt att händerna inte var där de skulle återigen och sedan fick jag rida mycket lätt eftersom att han inte har de musklerna i ryggen ännu som gör att man kan sitta ned och jobba honom. 
 
Avslutningsvis travade vi av hästarna på volterna i båda varven och där, under en någon sekund fick han faktiskt en överlinje, duktig sjuåring. Efter passet sa Paulina att jag måste försöka tänka mer på mina händer och få honom att söka sig nedåt och fram till bettet istället för att jag ska ta tillbaka mina händer för att han ska få ett stöd. Annars tycker hon att jag har en jättefin känsla, speciellt när det blir rätt så jag får väl bara jobba vidare antar jag.


Jag åkte lite tidigare till stallet vilket betydde att jag hade tid över och då valde jag att knoppa bara för skojs skull.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress