Hoppträning med Gio
Igår var Paulina sjuk vilket ledde till att Hanne fick ställa sig på marken och vara ridlärare åt fyra grupper igår, inklusive den hon själv och jag rider i i vanliga fall. Hoppning stod i alla fall på schemat och vi hoppade "blixten" som vi kallar den, fyra hinder som står sicksack efter medellinjen och jag red Gio. 
 
Under uppvärmningen försökte jag få honom längre i halsen eftersom att det var det vi jobbade med förra lektionen då han lätt blir kort i halsen. Jobbade lite tempoväxlingar för att få honom att lyssna redan från start, något som är extra viktigt då man ska hoppa sen. Vi värmde upp över tre cavallettibommar på marken och sedan hoppade vi först ett räcke och sedan runt och hoppa oxern som stod bredvid, det blev som en stor åtta. När vi gjort det två gånger hoppade vi hela banan sen. Först räcket sen oxern och sedan en lång galoppsträcka runt och hoppa en annan oxer åt andra hållet och sedan runt och hoppa ett räcke. Det gick väl lite fort där i början men vi kom, trots det, rätt på alla hinder, något kanske blev lite långt ifrån men det märktes inte av. Sista gången bad Hanne mig att rida väldigt sakta och tänka "stilhoppning" där allt ska vara i ett jämnt tempo, man ska sitta fint men samtidigt kunna variera sitsen och sedan följa med hästen över hindrena. 
 
Det här var det absolut roligaste jag har gjort hittills i Boden och jag tror att det beror på att jag red Gio, att vi fick hoppa mycket och sedan att Hanne var så petig. Men det var inte så att hon var petig efter att man ridit utan hon sa hela tiden under ritten exakt vad man skulle ändra på, vilket ledde till att man kunde ändra det fram till nästa hinder så att det istället blev perfekt. 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress