Tornado, ponny eller storhäst?
I tisdags hann jag med att först rida Lennart, sedan for jag och Andreas hem och åt middag innan jag hade hoppträning på BRK. Där fick jag rida ytterligare en ny häst, fast jag tror att han var en ponny.
 
Under uppvärmningen kändes han lite små lat men samtidigt lite vinglig men allt eftersom blev han lite mer framåt. Vi började med att trava över fem bommar genom att vända rätt upp på medellinjen, han slog i bommarna de två första gångerna. Som att han inte förstod att man ska lfyta på fötterna. Sedan la vi upp de två sista bommarna till ett litet kryss och det gick väl sådär. Vi tog oss i alla fall över. Gjorde det några gånger och sedan la vi upp ett räcke 5,5 meter efter krysset, så att det blev som en liten kombination. När vi kom på det första gången blev det typ hundra galoppsprång däremellan och han rev och därefter börja han typ bocka och ha sig. Reaktionen blir att man vill bromsa, vilket jag också gjorde men då ska man driva på framåt. Fick lite ont i svanskotan efter förra veckans avfallning men nu satt jag åtminstone kvar. Blev dock en aningen rädd.
 
Fortsatte att faila kombinationen, men han förstod verkligen inte vad han skulle göra. Han bromsade till och med upp på bommarna innan hindrena. När hon sedan la upp det andra räcket till en oxer gick det verkligen jätte dåligt, han gick ned på knä och förstid verkligen inte varför hindret hade blivit 40 centimeter längre än tidigare. Vi kom igen men då hade hon lagt ned hindret till ett kryss men då var både han och jag osäker så han svängde undan. Efter det kom vi igen och då hoppade han, även om det blev ett kråksprång. 
 
Sedan hoppa vi två räcken snett igenom, ett från högersväng och ett från vänstersväng. Framför räcket låg det en galoppbom för att hjälpa. Han förstod som inte varför det var en bom framför hindret men han löste det ändå ganska bra tycker jag. Efter det red vi först linjen på medellinjen, sedan högersväng snett igenom och räcke, sedan linjen igen och sedan vänstersväng och räcke igen. Båda hindrena i kombinationen var nedlagda till små kryss och det gick faktiskt ganska bra, han hoppade lite stort på det andra krysset men han tog bara ett galoppsprång däremellan. Det blev lite vingligt och oroligt fram till räcket men försökte fästa blicken på väggen bakom hindret och vi kommer över utan att riva. Sedan andra gången vi kom på linjen gick det också bra och han fick mycket beröm. Till sista räcket bad hon mig att ta mantag för att handen skulle bli så stilla som möjligt. Men det gick bra.
 
Så trots det lilla missödet i mitten av passet gick det ändå bra till slut. Kände dock att Tornado inte heller kunde speciellt mycket eftersom att han inte riktigt förstod att han skulle hoppa eller när han skulle göra det. Och jag är inget proffs på att utbilda hästar heller men jag tror i alla fall inte att jag gjorde det värre.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress