Gymnastik
Hoppträning med Lennart ikväll och det var lite gymnastik och relaterade avstånd som gällde. Vi började med att hoppa fram på ena långsidan där det var fyra studs, två galoppsprång och sedan ett kryss som vi så småningom byggde upp till en oxer. Till en början gick det bra, sedan ville han gärna öka farten så då fick jag försöka ha honom på plats in och sedan hålla tillbaka ibland om det behövdes. När vi bara hade ett kryss blev det nästan trångt däremellan på två galoppsprång men när vi byggde upp oxern backade han av lite själv också även om jag fick ta tillbaka lite. Dock landade han i fel galopp så fick försöka vara extra noga med skänklarna så att han skulle landa i rätt galopp.
 
På andra långsidan var det ett räcke och sedan fem galoppsprång till en oxer, första gången kom han lite nära på räcket men tycker ändå att jag var snabb att driva på så att avståndet ändå blev bra. Efter andra gången fick jag en tillsägelse eftersom att han eller jag kanske till och med styrde ut honom mot väggen efter sista hindret vilket gjorde att han landade i fel galopp. Han drog till och med mot väggen när vi hoppade första hindret så fick jobbade mycket med ledande tygeltag för att försöka hålla honom i mitten. Det blev kanske inte riktigt perfekt men ändå helt okej i slutet, han landade åtmintstone i rätt galopp så det är ju alltid något.
 
Nästa vecka skulle vi nog träna på relaterade avstånd och upphöjda galoppbommar däremellan eftersom att jag och Lennart har lite problem med att få in rätt galoppsprång. 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress