Lydnadsträning
Det är så himla viktigt med lydnad tycker jag, a och o speciellt inom hoppningen. Kommer man fel in på en linje måste man kunna göra det så bra som möjligt för hästen till nästa hinder. 
 
Vi började med att rida på en linje med tre travbommar snett igenom, sedan skulle man lugnt fatta galopp och hoppa tre kryss med ett galoppsprång emellan på långsidan så att vägen blev som en båge ungefär. Första rundan hade jag han inte helt på plats så han fattade galopp innan sista bommen, andra rundan var mycket bättre och han gjorde det jag bad honom om. Vi hoppade sedan de tre små kryssen från andra hållet och red nu rak fram med fyra galoppsprång till en oxer, här fick jag tänka på att han inte galoppera uppåt, utan framåt, eftersom det är höger varv och han gärna blir springig där. Men det gick ändå ganska bra tycker jag, vissa gånger blev han lite snabb in men ändå klart godkänt.
 
Andra långsidan bestod av två räcken med fem galoppsprång emellan, första gången blev det lite vingligt då han drog mot väggen för att jag inte hade koll på yttersidan men andra rundan var super bra. Insåg att om jag tänker för mycket på galoppsprången blir det vingligt, så jag red lite, lite framåt istället och då blev vägen mycket rakare. Efter det la vi som vanligt ihop allt till en bana där vi började med kryssen och sedan oxer, efter det skulle vi göra ett avbrott till trav och trava över bommarna för att sedan fatta en lugn galopp och hoppa kryssen åt andra hållet för att sedan avsluta på långsidan med räckena.
 
Han skötte sig jätte bra, en aningen sent avbrott kanske men jag tycker ändå att vi fick rätt rytm över travbommarna och sedan lyssnade han fint på mig över kryssen, mellan räckena kanske han blev lite snabb men han lyfte på hovarna och rev ingenting så det var bra. Kicki tyckte inte att jag skulle hoppa något mer eftersom att det var en bra runda, oftast är det så att vi får hoppa en extra gång för att det var någon detalj hon ville slipa på men hon tyckte inte han behövde göra en "straffrunda" varje gång. Haha. Är i alla fall väldigt nöjd över honom.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress