Tänk om Sverige!
Det här inlägget handlade från början om mitt vanliga tråkiga liv, ihopkrupen i Andreas kontorsstol och regnet som faller från himlen. Men fick en liten annan vändning när jag läste gästboken på Norrlandscupens hemsida varav jag valde att bara ha med det.
 
Idag har vi alldeles för många klasser i Sverige, vi har till och med klasser där man tävlar på olika villkor, hur galet är inte det egentligen om man tänker efter? Vi har något vi kallar Junior 125, där det tillåts flera olika motorer men med olika minimivikter. Det här är något som vi svenskar bara har hittat på, herregud säger jag bara. Fine att det finns olika klasser och man vill ha stora startfält men nån måtta får det väl ändå vara. Utlandet har allt uppdelat och ta England som exempel, där kör alla med samma motor och det är åldern som skiljer klasserna åt. Inte en massa olika motorer hit och dit där den karten med den motorn ska väga si och den andra ska väga så. Det funkar inte, blir helt fel hos förarna som måste använda sig av olika körstilar för att ta sig runt.
 
Tycker att Sverige borde tänka om när det gäller motorsporten och specifikt karting där de flesta förarna startar sin karriär. Kör en klass där förarna verkligen får köra och visa vem som är bäst. I mitt tycke är detta OK klassen, eller KZ när man nått det steget. Men just nu har vi så olika karaktärer på motorerna där det är väldigt svårt att avgöra vem som faktiskt kör bäst och det må vara så att många inte klarar vikten till OK just nu, men enligt vad jag har hört är dessa viktmått påväg att höjas för att fler ska kunna köra. Ta min lillasyster som exempel. Hon är 165cm lång och väger 45kg med overall och hjälm om hon har ätit ordentligt i typ en vecka, har hon varit sjuk kan hon väga 43kg vilket betyder att oavsett vad hon kör kommer hon behöva ha bly på karten, en hel del dessutom.
 
Alla människor har olika förutsättningar men vi måste samtidigt lägga oss på en rimlig nivå, Andreas Bäckman är en av de längsta gokartförarna i världen och han är 175cm lång. Vilket inte ens klassas som långt i normala fall, det är normalt, trots detta var han tvungen att hålla sig vältränad för att köra VM men han var ändå inte anorexia smal eller vad vi ska kalla det. Han tränade det han behövde, åt det godis han ville och var ändå en av världens bästa förare.
 
Sverige bör tänka om, och det är snarast, helst igår. Motorsport Sverige behöver kartingen för sin överlevnad och jag känner att mitt liv och min familj behöver motorsporten, men på lika villkor. 
 
Solveig

Bra Carro att du tar upp problemen!!

Jessica

Grymt bra skrivet! 👍🏼

Leif

Andreas vem?

Svar: Bäckman
Carolina Mella

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress