Känns det lika bra som det ser ut?
Andra hoppträningen för året är avklarad och den gick över förväntan! 
 
Mitt i passet så sa till och med Kicki "Känns det lika bra som det ser ut?" och just då gjorde det faktiskt det. Han hoppade med hela kroppen och man kände verkligen att han tog i, nästan som att vi svävade lite där över hindret, häftig känsla. 
 
Hoppade två olika linjer, den ena bestod av sockerbock, två galoppsprång, sockerbock, tre galoppsprång, räcke. Här skulle jag försöka att rida på framåt och låta han backa av själv, lättare sagt än gjort men det gav med sig efter ett tag. I början blev det lite långt till räcket och då ville jag gärna driva på, men då sa hon att jag istället skulle försöka lätta lite i handen och se om han sökte sig framåt själv och det gjorde han. Det var när vi kom till den andra linjen som bestod av sockerbock, tre galoppsprång och oxer som hon frågade om det kändes som det såg ut, vilket det gjorde.
 
Men när vi la ihop allt till en bana blev han väldigt snabb, första rundan började det med att jag red iväg honom lite till räcket, då blev han snabb till nästa hinder som var räcke snett igenom som han aldrig hoppat, vilket gjorde att vägen dit blev lite krokig, sedan hoppade vi första sockerbocken åt andra hållet och till den skulle det bli lite långt med sex galoppsprång men det blev nästan trångt. Det enda som aldrig blev riktigt "dåligt" var linjen med oxern, den hoppade han hur lätt som helst. Vi kom självklart om banan, fick rida den tre gånger och sista gången var det bara räcket snett igenom som inte blev perfekt, men där valde jag att sitta kvar och inte låta han gå av tidigt för då hade han bara blivit snabb och ännu mer taggad än vad han redan var.
 
Men är väldigt nöjd över denna träning, visst var han lite på ibland med det var ändå reglerbart och mycket hänger faktiskt på mig där uppe på ryggen också. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress