"Explosiv" Lennart
Igårkväll var det hoppträning för Kicki på schemat och det var en övning som bestod av en linje på långsidan med räcke, tre galoppsprång, räcke, tre galoppsprång räcke. Sedan vände vi snett igenom och hoppade en oxer kort ursväng, böjd linje till första räcket på långsidan och avslutade med tre studs på andra långsidan.
 
Vi började med att värma upp genom att trava i lugn takt över två bommar och bytte varv efter varje gång, sedan övergick vi till galopp och i höger varv gick det bra, någon gång fick han jämfota hopp men det var bara någon enstaka. I höger varv gick det däremot lite sämre, första gången var bra men sen tog det typ fem-sex varv innan det blev bra igen. Övergick sedan till att hoppa studsen några gånger i varje varv, och eftersom att jag tränade med ponnyerna så fick vi trava in för att det inte skulle bli så trångt. Tyckte det gick ganska bra, ibland fattade han galopp innan även fast jag höll emot för att han inte skulle göra det. Dock blev han väldigt "explosiv" som Kicki kallade det efter hindrena, typ bocka och sparka bakut, tur som var slutade han med det sen när han lugnat sig lite längre in i passet. 
 
Hoppade sedan linjen på långsidan, men eftersom att hindrena var väldigt låga och Lennart var så taggad tyckte Kicki att jag skulle rida på fyra galoppsprång mellan alla hinder. Det gick, men jag fick rida ordentligt för att lyckas, det gick dock mycket bättre i höger varv, han accepterade att jag höll i honom på ett annat sätt. Vi la sedan ihop allt till den bana som jag förklarade i början av inlägget, eftersom att hindrena var så låga ville jag att han skulle komma nära vilket innebar att jag mest höll i tygeln och backade av honom hela tiden.
 
Detta var inte ett vinnande koncept sen när hindrena blev mycket, mycket högre kan jag tala om. Fick rida om hur många gånger som hlest för att jag inte red ordentligt, till slut la Kicki ut en galoppbom framför första räcket och jag kastade av mig mina klumpiga vinterhandskar och red utan. Vi lyckades till slut få en godkänd runda, utan galoppbom framför första räcket, och efteråt var Lennart super svettig, stackars häst. Det blev en lång avskrittning innan han fick komma in och äta lite betfor som belöning och få på sig ett svetttäcke.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress