Pigg Lennart
Hoppträning på kvällens schema och detta skulle vi hoppa:
Vi skulle börja med att vända upp från mitten av långsidan och rida på studsen (de med 3 meter mellan). Lennart var jätte pigg och hann knappt lyfta på fötterna för att det gick så fort. Försökte verkligen rida ordentligt men det blev lätt hänt att han gärna ville svänga snabbt och snävt efter studsen. Fick hoppa först den övre studsen uppåt och vända till vänster och sedan hoppa den andra studsen nedåt och vända till höger, eftersom att det gick väldigt fort fick vi göra det några varv och trots detta lugnade han inte riktigt ned sig.
 
Sedan hoppade vi den övre studsen uppifrån och ned så som pilen är ritad och man kände verkligen hur han satte av i svängen mot hindret, vi red sedan halva fyrkanten och hoppade hindret på mitten men sedan ut i samma varv igen för att hoppa den andra studsen uppåt och avsluta med hindret på mitten igen och ut i samma varv. Det svåraste med det här var faktiskt att hoppa hindret på mitten eftersom att man oftast hoppar och landar i andra varvet men nu blev det som en båge där bogen gärna flöt ut.
 
Efter det hoppade vi serien på långsidan och första gången gick det jätte fort, alldeles för fort egentligen. Andra gången blev allt som fel och jag drev inte eller någonting så till slut flöt han ut och sprang utanför de två sista hindrena. Mitt fel där. Kom en gång till och då klarade vi det även om det fortfarande gick för fort. Sist av allt la vi ihop allt till en bana med studs, mitten, studs, mitten, sedan långsidan och därefter in från mitten av andra långsidan på studsen och runt till vänster och in på den andra studsen från mitten. 
 
Det gick så himla fort, försökte verkligen bromsa men jag är tydligen för försiktig av mig från början av passet. I alla fall så hade jag ett för högt tempo in på studsen, men en lång väg på mig att ta tillbaka honom och det lyckades jag väl sådär med, dock blir det en rätt svår sväng och språnget blev väl inte heller så bra, sedan gick det för fort över studsen och resten av banan. Det spelar typ ingen roll hur mycket jag bromsar, så fort vi hade hoppat ett hinder var han ändå likadan igen. Sista rundan var ändå helt ok, var mer bestämd i det jag gjorde men måste bli bättre på att kunna inverka på honom i serien, allt kommer så fort så det är svårt att hinna tänka på sin egna position samtidigt som på hästens tempo. 
 
Ne det här var inte något bra pass från våran sida. Nya tag nästa vecka och om han är såhär då ska jag ta tag i han på en gång och stanna honom för att visa att han inte får springa hur fort som helst.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress