Hoppträning för Erik Berggren
I helgen har jag och Star tränat för Erik Berggren, under lördagen var det mycket lydnad medan söndagen bestod av banhoppning. 
 
Lördag
Vi skulle börja med att hoppa sockerbit, 5 galoppsprång, räcke, 5 galoppsprång sockerbit. Syftet med övningen var att man skulle ha lika många jämna galoppsprång både före och efter räcket. Vissa gånger gick det mindre bra medan andra gick det bättre, i slutet av övningen kände jag att jag hade lite mer koll på honom och då lade han upp räcket till en oxer vilket gör att språnget blev längre och det leder till att avståndet efter blev kortare men då längde Erik den sista sträckan och då gick det bra. Sedan skulle vi trava in på räcke, 4 galoppsprång oxer vilket Star inte riktigt tyckte om. Jag själv tycker det är svårt att travhoppa och det tycker Star också som ännu inte riktigt förstår när man ska hoppa och så vidare. Men vi fick komma på det i galopp istället till en början för att få fram bjudningen till hindret och då gick det bättre, även om han tvekade lite på oxern. Men allt som träningen fortsatte, gick det bättre, vi hoppade även en kombination.
 
Eftersom att han är ganska osäker ännu till en början i passet tog vi det ganska lugnt i början så att han skulle få ett litet självförtroende. I slutet hoppade vi en liten bana som kanske låg på 80-85cm och då kom bjudningen även om vissa språng inte blev perfekta. Där fick vi jobba väldigt mycket med avstånden, att han skulle hoppa av rätt vilket gjorde att jag fick driva hela tiden, även i själva språnget. Men sista gångerna gick det faktiskt väldigt bra tycker jag. Erik var nöjd och sa att vi skulle ta med oss framåtbjudningen till söndagens banhoppning.
 
Söndag
Trodde att Star skulle vara väldigt trött i dag men det var typ ingen skillnad på honom egentligen förutom att han kändes mjukare och sökte stödet i tygeln redan under uppvärmingen. Där jobbade vi mycket lösgörande, att få hästarna formade runt innerskänkeln, vilket jag tycker vi lyckades väldigt bra med. Visst bet han fast lite i innertygeln ibland men han var ändå väldigt sammarbetsvillig, i alla gångarter. 
 
Sedan hoppade vi lite på volt och där var han till en början lite tveksam men jag hjälpte honom och till slut gick det jätte bra, i både höger och vänster varv. Sedan hoppade vi ett räcke med sockerbitar under, vilket han inte alls verkade gilla, när det kändes som att han skulle hoppa så tog han ett galoppsprång till även om det egentligen inte fanns plats för det. Men han hoppade ändå utan att rida, kom en gång till på en gång och då gick det lite bättre även om det fortfarande var lite tveksamheter. Man kan säga att han hoppar det mesta även om det finns lite tveksamheter.
 
I slutet hoppade vi en bana med nio språng med en kombination inräknad. I kombinationen fick vi inte riktigt något flyt förrän i slutet. Vi hoppade banan två gånger och andra gången låg banan på 90-95 centimeter vilket jag känner är ganska högt. Det var ett räcke som han rev, då jag kände att jag inte hade honom fram till handen utan det var bara tomt. Men resten av banan gick bra och kombinationen gick lite bättre, men fick hoppa om den en sista gång sen och då höjde han upp den och det gick super bra. Hoppade om räcket också och han hoppade jätte bra även då. 
 
Erik var jätte nöjd över oss i helgen, han sa att jag var en stadig och bra ryttare för Star. Att jag hjälpte honom bra hela tiden även när han tvekade. Men vi vägrade ingenting vilket jag tycker är väldigt bra eftersom att han trots allt är ganska tveksam. Är nöjd över mig själv och Star, denna träningshelg var bra för oss båda två även om vi inte är kompnajoner på tävlingsbanan.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress