Gnäll Persson med Prinsessan
Ikväll var det ridskolan som stod på schemat och eftersom att jag inte hade någonting att göra hemma åkte jag dit med Hanne lite tidigare för att fördriva tiden. Dock hann vi knappt göra någonting innan det var dags att rida. Hade Princess som är en ny häst på ridskolan, tydligen bara riden med graman tidigare och nu när den är borta springer hon bara. Även om hon gör det på tygeln och så vidare, men det är väldigt svårt att bromsa en häst som bara springer och springer utan att dra för mycket i tygeln. Det blev lätt så att jag satt och höll tillbaka handen hela tiden istället för att hålla och sedan lätta, men fick nog till det helt okej stundtals. 
 
Vi red en övning som kallas gnäll Persson som innebär att du rider in på kvartslinjen och kommer ut vid bokstaven i hörnet på andra kortsidan. Alltså rider sakta, sakta ut mot spåret igen. Till en början red vi bara rakt och då fick jag jobba mycket med att hon inte skulle vara ställd innåt vilket lätt blir när man gör denna övning, i slutet fick vi rida en svag skänkelvikning och jag vet inte riktigt hur det gick. Tycker det är nog svårt på en häst som travar i "vanligt" tempo, nu kändes det bara som att vi red och helt plöstligt var linjen klar.
 
Är nog hyfsat nöjd ändå, har bara ridit henne en gång tidigare och det var ut i skogen och då springer hästarna ändå bara på. Försökte i alla fall få koll på henne så att hon inte bara skulle köra sitt egna race. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress