Hoppträning
Igår blev det en sen hoppträning, men det är kul att det är så många som vill träna för Kicki, ju fler desto bättre. Det var i alla fall uppbyggt en linje på ena långsidan med räcke, tre galoppsprång, räcke, ett galoppsprång och oxer ut. I mitten var det studs snett igenom för att sedan avsluta med fyra galoppsprång upp till första räcket på långsidan. Andra långsidan bestod av räcke, sedan fyra upphöjda galoppbommar och oxer ut. 
 
Vi började hoppa studsen med räcket och det gick faktiskt väldigt bra, efter första rundan fick jag tänka lite mer på mig själv och min position så att jag inte blev för ivrig, utan satt kvar och väntade på honom. Men vägen var bra och tempot lika så, andra rundan var också bra, faktiskt ännu bättre när jag fokuserade lite extra på mig själv. Sedan hoppade vi första långsidan, vi kom i lite dålig galopp in så fick hjälpa honom till andra hindret men det gick ändå bra, andra rundan kände jag att vi kom bättre in men då började han bajsa mitt i alltihop och hoppade räcket typ stillastående och efter det hade han gärna fått stanna men han är ju så jäkla snäll så han hoppade även oxern typ halvt stillastående, vilket gjorde att vi landade ungefär mitt i den och jag knep med knäna för allt jag kunde för att hålla mig kvar, och det gjorde jag. Dock med lite blåmärken och eventuellt en ridstövel vars resår kan ha gett upp. 
Vi kom i alla fall på den en gång till och Kicki sa att han kunde tveka lite och om han vägrade med vilja nu skulle hon lägga ned den, men som den super häst han är gjorde han allt jag bad om och hoppade verkligen jätte fint. Då bestämde vi oss att inte hoppa den linjen mer för stunden. Vi begav oss istället till andra långsidan med galoppbommarna, och jag hatar ju galoppbommar för att vi har haft problem med avstånden till hindrena i typ en månad men när jag styrde upp mot första räcket kände jag verkligen hur han drog mot hindret och istället för att bli långt där emellan, blev det istället kort. Haha. Fick nöta den där linjen några gånger och försöka sitta upp och hålla emot däremellan.
 
Vi la sedan ihop allt till en bana och det gick bra, som helhet tyckte Kicki att det var bra men att det fanns små detaljer att fokusera på så vi kom en gång till och då var allt bra förutom långsidan med galoppbommar där han fortfarande var för snabb in. Fick rida på lite olika sätt innan vi nöjde oss. Detta var den bästa träningen på flera, flera veckor tyckte Kicki, vi var samspelta, han var inte i sin ena lilla värld och hade ett sug till hindrena. Vi har haft väldigt svårt med avstånden och det kan bero på att han inte varit fokuserad på sin uppgift (hindret), men det känns väldigt skönt att vi är tillbaka på utvecklingsvägen igen och kan fokusera framåt och inte stå kvar på samma ställe.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress